Na Pelister(2601m) preko Golemog i Malog jezera !

Petak 19. Avgust, umesto iz Skerlićeve na akciju krećemo  sa  autobuske stanice. Prevoznik „Galeb“ Ohrid putujemo  do Skoplja.

Subota 20. Avgust, rano jutro svanjava  5h je, stižemo na autobusku stanicu u Skoplju, čekaju nas  prijatelji planinari iz PSD „Makpetrol“.  Poželeše nam dobrodošlicu,  u minibusu stari i novi planinari uglavnom omladina momci i devojke.

Malo dremuckamo, preko Prilepa i Bitolja stižemo u selo Nižepolje (1100m  n.v.) oko 9h.  Dan je poodmakao, sunce upeklo, stavljamo rančeve na ledja.  Krećemo asfaltnim putem oko 150 m, do prve raskrsnice odakle počinje šumski  puta, skećemo desno markiranom stazom  uz listopadnu šumu. Nakon pola sata pešačenja stižemo do prve česme, uzimamo svežu vodu,  do sledećeg izvora  je oko 2,5h.

Ispred nas pašnjaci kao da se stapaju sa nebeskim svodom. Desetina  konja sa svojim domaćinima ide nam u susret, vraćaju se, nosili su potrebštine u planinarski dom.  Nasred pašnjaka stena,  koristimo priliku da se odmorimo i fotografišemo.  Od stene do izvora ima još  20-tak  minuta, česma uredjena  točimo vodu, flaša se magli od hladne vode.  Od česme do planinarskog doma laganim hodom oko pola sata.

Žurim da vidim davno željeno Golemo jezero, skriveno je iza prevoja i planianrskog doma. Stižemo do doma,  gužva je, planinari i izletnici uživaju.

Pelisterske oči ili (Golemo i Malo jezero), Golemo jezero se nalazi na nadmorskoj vidini od 2218m, dugo je 233m, široko 162m a duboko je 14,5m. Pored samog jezera je planinarski dom u koji se može smestiti 50 planinara u višekrevetnim sobama. Cena smeštaja u planinarskom domu za planianre iz makedonije 100 denara a za nas strance 450 denara.

Pravimo kratku pauzu za odmor, ostavljamo višak stvari u domu, vreme je krenemo čeka nas dug put do Pelistera.

Osmoro hrabrih, stavlja rančeve na ledja, uzanom markiranom stazom iznad doma izlazimo na greben ispred nas  Pelister kao na dlanu. Nije to tako ni blizu, travnatim livadama-pašnjacima spuštamo se na kolski put skrećemo desno, nakon pola sata stižemo do Malog jezera.

Malo jezero se nalazi na nadmorskoj visini od 2180m, dugačko je 79m, široko 172m a  duboko 2,6m.

Nasavljamo dalje u dolinu pa uz padinu  a zatim izlazimo na sedlo i kolski put  gde se spaja planinarska staza koja dolazi od Kopanki i Lovačkog doma. Vidljivost je slaba ali ipak u daljini nazire se Presplansko jezero,  idemo dalje kolskim putem do vrha  Pelistera.  Helihopteri  kruže iznad nas, nose vodu požar je podno Pelistera.  Svi zajedno izlazimo na vrh, svečano uručujem planianrsku knjižicu našem novom članu Marku, ovo mu je prvi zvanični ispenjani vrh.  Domaćini na vrhu Pelistera dočekuju nas sa dobrodošlicom i čajem. Upisujemo se u knjigu, stavljamo pečate u knjižice i lagano pakujemo za povratak.

Do sedla se vraćamo istim putem a onda grebenom preko Širokog stopala 2415m i iznad Malog jezera, spuštamo se  na kolski put. Dan je kraći,  sunce zalazi na horizontu, moramo požuriti da stignemo pre mraka u planinarski dom.  Čekaju nas planinari i čestitaju na uspehu. Večeramo, odmaramo se i družimo uz pesmu do kasno u noć.

Nedelja 21, avgust, osvanuo je novi dan, jutro prelepo sunce izgrejalo, biće topalo. Na 100-tinak metara od doma nalazi se česma sa pijaćom vodom, idemo da se umijemo i natočimo vodu za put.  Pakujemo se i  u 7.30h polazimo ka meteorološkoj stanici, prelazimo preko prevoja na drugu stranu ispod vrha Veternice a zatim niz strmu padinu do stenovitog platoa gde pravimo kratku pauzu.  Ne zadržavam se dugo, duva jak vetar. Staza markirana ali na pojedinim mestima  markacija prekrivena travom pa se mora voditi računa da se ne promaši.  Dolazimo na plato, sledi još jedan teži deo silaska, staza jedva vidljiva, strma i za kraj nagrada, široki šumski put kroz listopadnu šumu. Sunce prigrejalo imamo još malo vode, sreća nailazimo na česmu nadomak sela. Od planinanarskog doma do s. Ljubojno spuštali smo se oko 4.5h a onda na zasluženi odmor i kupanje na Presplanskom jezeru.

Plan ispunjen u potpunosti , ostvarila mi se želja da  vidim Golemo jezero i ispenjem Pelister sa druge strane, grupa zadovoljna, ostvarena su nova poznanstva i prijateljstva.

Zahvaljujem se planinarima iz PSD „Makpetrol“  na gostoprimstvu a grupi na saradnji.